fredag den 7. februar 2014

Märklin togbane - husets hobbyrum

min modelbane - märklintog



jeg har samlet på märklintog siden jeg var 15 år, og jeg har stadig de togdele fra den tid, men har så købt mere med tiden, alle skinnerne er skrottet og købt nye digitale skinner og digital transformatorer i 201o,


december 2010 her ice-2 og lyntog
jeg har nu 26 lokomotiver og 190 vogne , men jeg køber stadig flere vogne og lokomotiver ca. hver 3 måned på hobbymesserne ved Frederiksborghallerne og Valbyhallen.


her lyntog-ice-2 og 2 stk carcolokomotiver Santa Fe lokomotiv og my -lokomotiv

Banen er 6 meter lang og lidt over 2 meter bred, og togene kører i 3 højder, jeg udvider lidt i siderne og er påbegyndt at bygge op i 4 højde så flere tog kan køre samtidig.




Så fik jeg lige lavet 2 baner ekstra til november 2010, således at der nu kører 9 togstammer samtidig, og jeg er ved at bygge 2 nye på anlægget, således at der kan køre 11 togstammer, jeg har lige købt 4 lokomotiver i tyskland til samlingen, som også gerne skulle være på banen inden vinteren er forbi.


jeg er så småt begyndt at tænke bygge en meget større bane, og tænker lige hvor jeg skal bygge den henne, her på 1. sal kan det ikke udvides mere - men måske på loftet eller garagen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sådan ser den ud nu 3 april 2010, jeg har nu fået lavet så 7 togstammer kan køre samtidig, men bliver nu stillet i bero da det er haven der har første prioritet nu, og vi skal også ud på vores MCer og nyde livet, så må modelbanen vente til regnvejrsdagene.


så har jeg endeligt fået skrottet mine gamle skinner og lokomotiver ( 40 år gamle) og fået købt det sidste nye märklin digitale lokomotiver og transformator, og jeg har investeret i nye togskinner, så nu kører det på "skinner"


her 14 af togene, men har fået købt yderligere 12 toge i vinters 2010 - 2011, og jeg køber stadig hvis jeg finder noget godt.


3 april 2010 jeg næsten nu færdig med opbygning


Nogle af mine 4ooo øloplukker, disse er kun fra USA hvor jeg købte ca 50 stk, da vi var derovre på ferie.



her er jeg ved at opbygge togbane, som bliver 6 meter lang og 2 meter bred + der kommer en etage ovenpå. Dec-2009



klargøring en højbane forberedes.


Her begynder det at ligne noget, nu kører 4 togstammer samtidig, på hver deres bane - januar 2010.


containerterminal 8-tals spor med højbane.


Huse-biler-dyr og landskab ved at blive etapleret rigtigt


Det mest svære med signaler-elskiftespor-belysning i huse og biler, indkodning af toghastighed. Den digitale transformator kan styre 10 toge samtidig, med hver deres hastighed. banen har kapacitet til at 13 togstammer kører. PS. her 2011 har jeg fået nr. 2 digitalbox til.


ny bane lavet ved endevæg, så nu er der 5 baner, så er nu nået halvvejen, planen er 10 baner -februar 2010.


vandmølle som pumper vand ned i en sø, ved at blive monteret



jeg har ca 4000stk øloplukker hængende på 4 vægge på mit hobbyrum på 1 sal, og nu til vinter skal jeg begynde at bygge min modeljernbane færdig, jeg er lige nu gået i stå, da det er sjovere at køre motorcykel nu her i varmen 2009.


jeg skal også passe haven, så modeljernbanen må vente til vinter 2010




1 kommentar: