fredag den 7. februar 2014

Dyrene i vores have


Mens vi var på ferie i Hamborg juli 2010 så havde papegøjerne fået 2 unger, som var flyveklar, og allerede har fjerdragt på - så det var da hyggeligt.


-------------------------------

Vi har fået besøg af et andepar, som har været her flere gange og tigger mad, vi håber parret bliver hos os april 2010.



Baghaven bliver forvandlet

Sommeren 2004 lavede jeg den kedelige baghave om til Japansk inspireret have med små runde højbede til grøntsager, med thujahæk ind til bagboen og jeg gravede ud og anlagde en flot lille sø.



Anne ville absolut have en lille bro så den blev smedet på Thor i arbejdstiden, og der kom stativ med net over søen så fiskehejren ikke snupper fiskene og hakker hul i bassindugen.


Billederne her er fra den gamle sø inden den blev udvidet.

I baggrunden på det højre billede ses hønsehuset med vores 3 flittigt æglæggende høns. Lige bag Victor ses en stor økseformet sten vi fandt ved Svanesøen

Bag Brian på det venstre billede kan man skimte træhesten der har fulgt mig siden jeg var ung. Den er fra en legeplads i Ringtoften der skulle for nyes, så jeg fik den af varmemesteren. Og den har stået i mine forældres sommerhushave samt i Inger Merethes og min havelod på Fløjholm. Om aftenen har vi mange gange set flagermusene flyve lige ude foran soveværelset, frem og tilbage.

I 2005 havde jeg allerede nye ideer, så bassinet blev ryddet,
fiskene kom på pension i et lille badebassin på traileren og jeg gravede bassinet 1 meter dybere og ½ meter
bredere med lavt planteområde. Nu er fiskedammen 2 meter dyb, 5 meter lang og 2 meter bred.




Udsigten ned til fiskene fra 1.sal



I søen svømmer små og store Koi Karper og Guldfisk og vi har flere frøer ca. 10 stk og vi har omkring 50 fisk.

Vi mistede 3 store stør, som jeg tror fiskehejren har taget.







Solsortene yngler flittigt i vores have Denne lille musvitunge er lige hoppet ud fra
her er de flyttet ind på terassen redekassen jeg har lavet til dem.




Hønsegården


Der har siden 1996 været hønsegård og høns i haven, hønsene bliver skiftet ud når de ikke længere lægger æg, enten bliver de givet væk til byggelegepladser som kæledyr, eller også bliver de et hoved kortere.

I 2007 blev det igen tid til at hønsene måtte lade livet, da de ikke lagde æg længere.



Jeg har nu 2008 revet gamle hønsegård ned, da vi fik rotter under hønsehus, jeg fik udryddet dem med meget besvær, og byggede en ny hønsegård hvor huset blev løftet op på stolper, og har isoleret hønsehuset Og den er 100% sikret mod ræve og rotter, der er dobbelt hegn og fast tag, og i hønsegården er gravet metalplader ned under jorden, og lagt fliser hele vejen udenfor. Da ræven kommer hver aften, og kigger om vi har `" glemt" at lukke. Men nu er et nyt problem kommet, jeg har set en mår ved hegnet, jeg har sat mårfælde op, og venter på den går i fælden.


Lige før de nye tre Isa Brown høns flyttede ind fik jeg 4 dværgpapegøjer med rosa hoved, grøn krop og blå hale, og de fandt sig hurtigt til rette med hønsene. Efter papegøjerne er flyttet ind kommer der også flere forskellige arter småfugle der kigger nysgerrigt ind til dem. Papegøjerne har indtil nu fået 3 unger (2010) og 2 voksne papegøjer er døde her i vinter, da det har været ekstrem koldt



hønsegården hvor papegøjerne også er inde sammen med dem. her set fra 1 sal hønsegård bag syrentræ.







2009


inde i vores hønsehus-redskab har solsorten 5 unger, billedet her er taget 1 juni 2009. og vi har også 2 andre solsortereder i haven, bla MC-skuret.




Sidst på året 2009 har papegøjerne fået 3 unger, og alle ungerne har overlevet her i 2010, men de voksne døde af kulde i februar måned (2010) hvor vi havde minus 15c. om natten, men ungerne trives fint her i kulden, jeg har sat flere lune kasser med halm op til dem, som de sover i om natten.


fiskene har overlevet isen, der er foreløbig kun døde 4 fisk ud af ca. 50 fisk så det godt klaret



her den 23/2 har fiskene det stadig godt, jeg er ude og prikke hul i isen hver dag , det er lidt irriterende at der skal være så meget frost, nu har det varet 2 måneder.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar