fredag den 7. februar 2014

Mine aner - min slægt

Stamtræet Jessen og Gubi


Mine bedste- og oldeforældre




Mormors forældre Marie Vilhelmine Hansen, født Hansen, 27. juli 1888 - † 1976

Min oldemor var ikke gift da hun fik tvillinger med en officer i livgarden, der var fra
en købmandsslægt i Århus. Han stak af til Amerika, da han ikke kunne klare at få tvillinger.

Sidenhen blev hun gift med Axel og fik yderligere 2 børn.






Mormors familie


Min mormor Dagny havde en tvillingsøster Erna og søster Edel og en bror Holger. De var 5 børn, den ene døde
som dreng tidligt af sygdom.

Fra venstre er det Erna - mormors tvilling, drengen foran hedder Gunnar - søn af Peter og Martha,
forrest siddende er Ane Kirstine Hansen - min mormors mormor og dermed min tipoldemor.
Bagerst står Kai- morfar, foran ham står Martha og Peter - min mormors morbror.

Til højre for Peter står Axel - mormors stedfar, dernæst Wilhelmine Marie - mormors mor, Dagny - mormor,
Irma - gift med Valdemar, Edel - mormors lillesøster og yderst til højre står Valdemar - mormors morbror.






Morfars forældre Morfars mor døde og han giftede sig derefter med hendes kusine.
De fik en pige sammen, Inge, som er min morfars halvsøster.

Morfar havde også en bror, Arne.



Morfars familie

Oldefar N.C.Nielsen og oldemor Marie fra 1912 med deres børn Kai ( min morfar ) og Arne.



Morfars familie allerforest min mor ( kirsten ) Morfars søster Inge, og bagved min mormor ( Dagny ) og Morfars bror Arne, og Morfar (kai) sidder med sin søn Edwin.





Min mor Kirsten Birger og Edwin 1935 Min mor som ung.






Mine bedsteforældre


Min mormor og morfar



Kai Søren Christian Nielsen født den 20.december 1906 - † 26.maj 1986


Dagny Hansen født den 8.oktober 1908 - † 5.maj 1988



Min mormor og morfar boede Rughavevej nr 1. på 4sal, i Valby og de har kun boet der hele deres liv ca 60 år og det var en kæmpe lejlighed med 3 stuer + spisestue soveværelse toilet og køkken. og pulterrum på loftet. De fik 3 børn.

Min mor Kirsten Marie, min morbror Edwin (barn: Dines) og min morbror Birger (børn: Jørgen og Flemming)



Min mors forældre og brødre 1983.

Min mormor Dagny var tvilling og jeg husker at hun og hendes søster Erna († 1977) lignede hinanden som 2 dråber vand, de havde den samme frisyre, var begge gift med mænd i gode stillinger og havde eks. de samme pelse. Se mere om Erna nedenunder.Mormor var hjemmegående i lejligheden på 4.sal på hjørnet ved Valby station på Ruhavevej nr.1. Hun var streng og lidt snobbet og holdt huset pinligt rent. Der var ingen larm og ballade med os børnebørn når vi kom på besøg, og heller ikke da jeg senere kom på besøg med mine egne 4 sønner.


Min morfar Kai derimod var en mild og munter mand. Han arbejdede som kontorchef i 'Nordisk liv og ulykke', det senere Hafnia forsikringsselskab. Han elskede at cykle i sin fritid, så når jeg var på besøg - jeg var det ældste barnebarn og var derfor ofte på besøg alene - cyklede vi lange ture.


Mormor og morfar havde kolonihave i Hvidovre, hvor Rehbæk Søpark ligger, og så sagde morfar ofte til mig "skal vi cykle en lille tur". Det blev en tur ud til Kastrup lufthavn, ud på fingeren og se på flyene når de landede og lettede. Det hændte vi spiste en pølse men det måtte jeg ikke sige noget om til mormor.

I kolonihaven spillede vi ludo og gevinsten var altid lakridsstænger. De havde et gammeldags isskab hvor man købte en isblok i marketenderiet. Den kunne holde sig i mange dage pakket ind i avispapir i isskabet. Toilettet var en spand i udendørs das, og spanden blev tømt nede ved rabarberne, der af den grund var meget store. I deres kirsebærtræ byggede jeg en hule der holdt i flere år og under huset boede et pindsvin, kan jeg huske.






Mig og morfar og svoger John Brev fra mig i 1957 til morfar, da jeg var 8 år og boede i Tyskland


Morfar og jeg cyklede også til hovedbanegården og så på damplokomotiver og lyntogene til Jylland. Vi var begge to betagede af togtrafikken og kunne stå længe ved Carlsbergbroen i røg og damp og se togene passere.

På Hovedbanegarden var morfar og jeg ofte inde i Kinobiografen der kørte non-stop film, Marx Brothers, Chaplin og Gøg og Gokke, morfar elskede at se disse film og vi morede os meget sammen, mens mormor bare syntes at vi var barnlige at vi gad se sådan noget.

Morfar og jeg gik også hvert år i Cirkusbygningen og så Shumann´s cirkus, mormor var kun med når vi gik i Tivoli.


Da jeg boede i Tyskland i Itzehoe hvor min far var udstationeret med militæret, cyklede morfar en gang helt ned og besøgte os. Det tog ham 2 dage at cykle hver vej, og da han kom derned gik han direkte i seng, så træt var han.

Når mormor og morfar var i Jylland på ferie tog mormor toget derover, og tog og bus fra by til by, mens morfar cyklede hele vejen fra Valby, og rundt på hele ferien. Han syntes han oplevede mere på den måde.


Min første udenlandsrejse var med min mormor og morfar på Mallorca i 1966. Vi fløj i propelfly med Spies - og det tog lang tid dengang. Vi så drypstenshuler og sejlede ind i grotter, vi var på museum og til tyrefægtning med El Cordobes (men uden mormor)

Vi deltog også i flere busture med guiden og i 2 dage var jeg syg med opkastning og diarrhe fordi jeg havde drukket af vandet.


Når morfar besøgte mig som voksen, og min familie da jeg boede i Taastrup lavede min kone tit finker til ham. Det elskede han men fik det aldrig hjemme. Min morfar døde at lungekræft mens de begge lå på hospitalet, min mormor havde leukæmi, men kom hjem og døde først 2 år senere.


Erna - min mormors tvillingesøster blev gift med Arne Søe der var hovedbogholder i Københavns havn. Erna gik hjemme og de fik 4 børn, Torben, Hanne, Anne Lise og Winnie. Winnie var den ældste og hun blev dræbt da engelske bombeflyvere fejlagtigt bombede den franske skole og flere ejendomme i nærheden.





Min farfar og farmor



Nicolai Petersen Jessen født den 24.oktober 1889 - † 8.februar 1957

Dorthea Marie Gubi født den 5.december 1892 - † 11.april 1964


Billedet er fra min fars forældres sølvbryllup den 11.10 1946
Med på billedet er alle 10 børn, øverst fra venstre Helga - Peter † - min far martin † - Ingeborg †- Musse †- Hans Christian †-
Nick †- Anse - ??? - Kjerstine † - Dorthea †- Nicolai †- Edith †. Nu i 2008 er kun to tilbage, Anse og Helga.


Min farmor og farfar var sønderjyder, de boede i Røde Kro og fik i alt 10 børn. Der er i 01987 lavet en slægtsbog over slægten Mariegaard - min farfars slægt - fra 1987 tilbage til 1600 tallet. Jeg og flere familiemedlemmer i Jylland har et eksemplar af slægtsbogen.

Jeg så kun min fars forældre ved højtider og når jeg var på ferie hos dem sammen med mine forældre. De boede i et stort hus og havde byens telefoncentral hjemme. Folk uden telefon kom hjem til dem og ringede, farfar reparerede og vedligeholdt ledningsnettet mens farmor passede centralen. Så hun vidste alt om hvad der skete i byen da hun lyttede med på samtalerne. Jeg husker deres gammeldags brændekomfur med ringe der blevet lagt på og taget af ovenpå. En gang jeg besøgte dem flækkede jeg øjenbrynene og måtte have sat 'klemmer' i på sygehuset, fordi jeg faldt ned fra et stakit.


Min farfar kæmpede på tyskernes side i 1. verdenskrig i Frankrig og Belgien. Han blev såret af en kugle i Belgien og kom hjem til Tyskland for at få opereret kuglen ud. Jeg har stadig kuglen, hans bajonet samt hans medaljer: En tapperhedsmedalje og Jernkorset og én for et vundet slag.

Under 2.verdenskrig hørte Røde kro stadig under Tyskland, så farfar blev igen indkaldt som tysk soldat i 3 år. Det kom til at betyde at han kom i koncentrationslejren Frøslev som tysk soldat mens hans søn - min far sad fanget i samme lejr som modstandsmand. Mere om dette på siden om mine forældre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar