fredag den 7. februar 2014

Barn - ung og familiefar





Min barndom Jeg er hjemmefødt på Frederikssundsvej i Måløv den 17. november 1949

og er den ældste af 3 søskende.

Min søsterAnne er 2 år yngre og min bror Palle er en efternøler, 15 år yngre end mig. Det år jeg blev født blev vi medlem af Nato og det første S-tog til Skovlunde rullede ind på stationen i 1949.



Mine forældre bliver gift på min fars fødselsdag, den 31 juli 1948 jesus kirken i Valby, hvor jeg også er døbt. Min far var premiereløjtnant ca, 10 år deraf de 5 år i Tyskland.



Et smukt barn, hvabehar ?

Jeg blev født Måløv, og boede der 4 år. Her er jeg 3år og står ved
cigaretautomat Istedgade 1952



Mig og Anne Mig og min


lillebror palle, som der er 15 års forskel på, og jeg passede på ham, så hvis nogle var efter ham, så faldt "hammeren" ned over dem, for ingen skulle genere min lillebror.



Min mor, Kirsten Marie født Nielsen (15.dec.1928) er uddannet i Postvæsnet og arbejdede bla. på Skovlunde Postkontor i over 25 år. Og på løvens kemiske fabrik flere år.


Min far, Martin Gubi Jessen (31.juni 1925 - † 29.marts 1997) blev uddannet elektriker under krigen, hvor han var aktiv modstandsmand, min far var med til at sprænge jernbaner og fabrikker i luften med dynamit, dem som lavede noget for tyskerne. Min far blev anholdt natten mellem 17-18 oktober 1944 af tyskerne, og blev forhørt ret voldsomt og blev transporteret til frøslevlejren, ( Der er beskrevet noget om min far på kobenshavns historie 1944 )


Min far sad ca 2 år i koncetrationslejren, Frøslevlejren. Hele hans gruppe blev udslættet af tyskerne og min far overlevede kun fordi han kunne lave elarbejde i lejren. Når tyskerne skulle have transporteret ammunition og benzin til danmark med tog, så tog de min far og andre fanger med som gidsler så toget ikke blev bombet af englændere. Så min far har været i Norge som gidsel på togtransporter, også i Danmark kørte han med på flere transporter, hvor de bandt dem fast til lokomotivet.


Min far mistede alle tænderne i koncentrationslejren, da tyskerne bankede ham med geværskæfte, for at få oplysninger ud af ham.

Da krigen sluttede kom min far hjem med røde kors busser, de skulle først i karantæne for smitsomme sygdomme, inden de blev hjemsendt.


Efter krigen boede hele familien, mine forældre og min søster og jeg i Tyskland i Iztehoe i fem år fordi min far var udstationeret som soldat ( løjtnant ) på en engelsk militærbase. Jeg gik i skole i tre år på militærbasen hvor de danske børn i alle aldersgrupper var samlet i en klasse. Det var en tid med gode minder, og mange oplevelser som jeg stadig tænker på, Vi boede i hus med have til, og vi havde tjenestefolk der passede os + lavede mad og gjorde rent i hele huset.




Militærets penge vi brugte på militærbasen i Tyskland. Engelske soldater brugte 3 pence sedlersom denne.



Pengesedlerne lyder ikke af meget, men da jeg boede dernede i 1953 til 1958, så havde de meget værdi, da alt vi købte var skattefri - toldfrivarer til soldaterne, goder De fik for at være udstationeret.

 
Stig 3.klasse 1958 skovlunde skole. billede fra gavl ringtoften 57



Stig 13 år sammen med far (martin) søster (anne) mor (kirsten) Skolebilledet fra skovlunde skole 1964 - 9a.



Da vi kom tilbage til Danmark arbejdede min far først for Herlev Elektrikeren i nogle år og kom så til flyvevåbnet hvor han reparerede ledningsnet og flyvemaskiner, mest helikoptere og radar. Han var ofte ude at rejse til natobaser på grønland og færøerne og var i mange år kun hjemme i weekenderne. Kun i de første år mens min søster Anne og jeg var små gik min mor hjemme, ellers arbejdede min mor og var sent hjemme, hvilket betød at jeg havde havde det meget frit efter skoletid. Jeg havde i den periode 3 knallerter som jeg kørte meget rundt på sammen med kammeraterne.

Min lillebror Palle er en efternøler - så jeg og min søster Anne så af og til efter ham, mens min mor var på arbejde, men jeg flyttede hjemmefra da han var 4 år.


Min første rigtige kæreste var (mærkeligt nok) jugoslav og hun boede i blokhaven, hos sin storesøster, det var dengang jeg var 17 år og hun var 21 og vi kom sammen et 1/2 års tid og hun var rigtig sød og rar, men så pludselig opdagede hendes forældre det, og hun blev sendt hjem til Jugoslavien og blev gift med tvang, og kom så senere tilbage, og hun turde ikke snakke med mig på gaden, da det ville få konsekvenser for hende, men vi mødtes alligevel en gang imellem hos hendes søster. Søsteren sagde til mig, at jeg endelig ikke måtte hilse på hende hvis manden var med, da hun så ville blive slået og måske bortvist fra familien, så det ebbede ud.

Da jeg fik motorcykel var der flere piger fra Herlev, der ville være kæreste med mig, men jeg takkede Nej for jeg ville hellere leve livet med rødderne, det var sjovere at ture rundt på MCer og gå på diskotek med alle vennerne. Jeg havde set hvad der skete med rødderne når de fandt en kæreste, de forsvandt stille og roligt og turde hverken gå med i byen eller køre ture med os, da deres kærester ville blive sure. Jeg tog nogle piger med bagpå, når vi kørte ture, for selskabets skyld og også fordi det var rigtigt hyggeligt at være sammen med dem uden at være kærester.



Stig-martin 1968 Stig-martin 1972 Stig-martin 1986

Jeg meldte mig ind i gladsaxe teenclub 1968 og var ude at se Led Zeppelin spille 7/9-1968 på Egegårdsskolen da det var første gang De optrådte i Danmark, teenclubben holdt koncert hver lørdag aften i flere år. Og så startede Ballerup også med koncerter i rugvænges gymnastikhal og der spillede F.eks Red Squares-The Kings-Lollipops-Defenders-Stoke Rose-Hitmagers og mange andre, jeg var på det tidsrum i lære som smed, og min kollega var arrangør af koncerterne så jeg fik fribilletter dertil. Det var mest hippie agtige folk som kom der, og vi kom i vores læderjakker og kom tit i klammeri med hippierne ved Ballerup hallen og S-togstationen, der var en del der fik øretæver dengang.



Billeder fra pasfoto på ballerup station taget 1969 -Øverst Mig og Bjørn Vyk og næste billede Bjørn Vyk og Mig og Benny Nielsen, De sidste billeder har jeg kraftige barkenbarker.


Jeg har været lidt dumdritigs og lavede ondsvage ting som teenager, såsom at kravle op i toppen af skornstenen i skovlunde, og vi sprang på godstog mens det kørte langsomt forbi på Ballerup station, og kørte med helt til Frederikssund, hvor vi hang på siden af vognene, vi syntes det var sejt dengang. Og vi væddet om hvem som turde kravle op i toppen af højspændingsmasterne og byggekraner i Skovlunde. Nu i dag kan jeg godt se at det var dumt og livsfarligt.

Jeg var i 1964 på vej hjem fra gladsaxe-badet, og cyklede forbi udgravningen til herlev hospital og så noget der skinnede på marken, og det var en 5 kg tung granat fra 2 verdenskrig som tyske bombefly havde fejlskudt, da de bombede værløse flyveplads. Jeg samlede den op og pakkede den ind i håndklædet og cyklede hjem i kælderrummet, og begyndte ar rense den for jord med en stålbørste og pudsemaskine, og polerede kobberet i toppen, hvor indstillindsmærkerne til granatens tid sad, og bagefter brugte jeg den til bogstøtte i flere år indtil min far så den, og han blev gal på mig og fortalte at den virkede endnu. Han tog den med ned i Værløse lejren hvor han arbejdede, og gav den til nogle bomberydder og de blev tosset på min far og truede med at politianmelde os, for bomben var dødsens farlig og De sprængte den nede på området hvor den lavede et kæmpe hul, så min far var godt gal på mig da han kom hjem, og fortalte at jeg kunne have jævnet hele boligblokken.


Herman-Inger-merethe-Bjørn Vyk- Mig-Annegrethe bjørn-mig-inger-merethe


Her får vi nogle bajer i Kildegården, det er Bjørn Vyks Triump Spitfire som vi støvede mange piger op i, når vi drønede rundt i Skovlunde og Ballerup. På billedet er min svigerfar Herman og min kone Inger-merethe - Bjørn Vyk - Mig.


Billedet i midten med matrostøjet er Bjørn Vyks kæreste Annegrethe

Sidste billede er min kone Inger-Merethe - Mig - og Bjørn Vyk.


V holdt en del vilde fester og nogle gange blev vi "sliksultne" og så kørte vi ned i industriområdet og kravlede over hegnet til Biscuits kagefabrik og stjal kransekager og roulader fra container på P.pladsen og dem gemte vi i vores klubhus, vi havde kager til flere uger.




 




Min ungdom 1968 Hudi på ålegårdsvej 1968.

1968-69 Hudi på Ålegårdsvej




I 1969 var der mange smuglertogter fra polen til lolland med cigaretter, og vi hørte i tv-avisen at smuglere var blevet jagtet i østersøen af toldvæsenet, men De kunne ikke fange dem, da smuglerne havde flere motorer på båden med mange hk. Så smuglerne landsatte båden med fuld fart op på stranden, og smed cigaretter over i ventede biler og forsvandt hurtigt. Men båden måtte De forlade på stranden.


Så Mig-Roland-Viggo-Jan kørte derned om aftenen for at se om båden var der endnu. Vi fandt den efter et par timer da vi skulle gennem en skovsti for at komme til stranden, men motorerne var væk, så vi transporterede båden væk på viggos Ford Anglia, og det var besværligt og båden var tung, men med meget besvær fik vi den slæbt til guldborg, hvor jans far boede på en gård, hvor vi gemte den til der kom ro om sagen.


Da der var gået 6 måneder havde vi malet og ombygget den og lagt bilmotor i den.. Vi sejlede med den i flere år når vi var dernede i wekenden, vi var lidt stolte over at have stjålet den fra De berømte storsmugler som hed Bent Ricardo Madsen og alexander Brask, og omtalen i aviser at den var blevet væk, da toldvæsenet skulle beslaglægge den, men vi kom i forkøbet.


Men en aften vi sejlede med den, knækkede skruen af, og vi kunne ikke sejle med den, og vi drev gennem mønsbroen i sejlrenden uden lys, meget tæt på nogle skibe, og vi kunne ikke gøre noget, så vi lagde os til at sove og vågnede da båden stødte på grund ved møns klint, der var vi meget bange for at drive til havs eller blive påsejlet af skibe, Men vi fik købt ny skrue, og sejlede hjem dagen efter, vi var lidt dumme dengang.



Mit kørekort i 1970, jeg havde flere kørekort, da politiet havde taget det ved spritkørsel, så jeg kunne køre videre, dengang havde de ikke edb, og kunne tjekke om det var gyldigt.


Jeg brækkede foden 3/4 1971 og gik med gips i 14 uger, da der var gået 7 uger ville jeg køre Motorcykel med gipsbenet, med det resultat at jeg styrtede i et sving, og brækkede foden yderligt flere steder, så derfor gik jeg sygemeldt det længere.










Da vi en vinter var i guldborg i Rolands cortina, så kørte vi ud på havet over isen, da det havde frosset så meget at isen kunne bære en bil, og vi kørte helt ud til storstrømsbroen, hvor sejlrenden var brudt af isbryder, og vi ræsede rundt på isen og hev håndbremsen , så bilen snurrede rundt, og kørte helt ud til skibene, vi tænkte ikke over at vi kunne ryge igennem isen, men da vi kom ind på land, så stod politiet og ventede på os,


Vi havde også udrykningshorn som vi monterede på Rolands cortina. og så drønede vi rundt på lollands små byer med hornet tændt, flere beboerne var gale på os, og havde ringet til politiet. Vi syntes det var sjovt, men til sidst fangede politiet os nede ved havnen, og konfiskerede bilen, så vi måtte ta toget hjem. Hornet havde vi smidt i havnen, og politiet satte dykker ud for at finde det.


-


vi sad meget nede ved vores pølsevogn, og generede folk som kom forbi, og når vi kedede os smed vi masser af tegnestifter ud på cykelstien, så de punkterede på stribe og vi morede os over det. Kommunen havde også lavet opgravning på torvevej og sat markering op med lygter og blink, og dem flyttede vi med det resultat at bilerne havnede nede i et stort hul, og det morede vi os over når de skulle havde dem trukket fri af falck





John Kirsten Mogens og Lone ved Skovlunde pølsevogn.Vores foretrukne spisested dengang.



Bjørn Vyk jørgen benny og mig ved Irma Skovlunde Benny- John -Bjørn Vyk -Mig -Annegrethe -Claus

Bjørn Vyk døde 30 juni 2009.

Rosenlund i Skovlunde-vores klubhus 1972 Bjarne og Mig 1973


Min søster og jeg flyttede hjemmefra og delte en 3 værelses lejlighed i Ringtoften nr. 47 i nærheden af vores forældre der boede i nr. 59. Jeg købte en motorcykel - se min MC side og læs historierne fra min vilde rockertid.


I 1965 købte vi flere store amerikanerbiler hos autoophug i Måløv, og kørte ræs på markerne i Måløv, og mange af dem var V6 & V8 og vi kørte dem hårdt. Og nogle smadrede vi, når de væltede i svinget på markerne, så reparerede vi dem så godt vi kunne, og kørte så videre, det var en sjov tid dengang som man savner i dag, Nogle gange var vi modige og kørte ræs på frederikssundsvejen, hvor vi kørte helt til Herlev- Brønshøj, uden nr.plade på bilerne.

Dengang kørte politiet ikke så meget, nogle gange mødte vi dem på vejen, men vi gassede bare op, og kørte fra dem, politiet havde langsomme biler som volvo amazon og zephyr som vi let kunne køre fra, og vi drønede bare ud over marker og enge, så politiet opgav at køre efter. Dengang var jeg bare 16 år og når vi fyldte benzin på ved tankstationen, så havde de 5 kroners automat, og benzinen kostede dengang ca 1kr og 20øre. Og derefter blev det til knallert i et par år, og sidenhen Motorcykler, Og den dag i dag kører jeg stadig MC. men i mere afslappet tempo.

I

Mig og John i 1972 Mig og John i 2005 hvor vi mødtes til
en MC udstilling i Bella Centret





Og her er John og jeg i august 2007











Mit liv som familiefar


Da min søster flyttede sammen med sin kommende mand John, måtte jeg også flytte - til en mindre lejlighed, også i Ringtoften, nr. 67. Her boede jeg et års tid indtil jeg traf Inger Merethe og flyttede ind hos hende i Rugvænget nr. 86, hvor hun boede med sine to børn Kenneth på over 1år og Michael der kun var 3 mdr. gammel.



Inger og mig på Costa Brava 1974 Inger og mig og Jørgen i 1972
På vej til blomsterudstilling i Forum


Inger Merethe og jeg boede i Rugvænget 86 med Kenneth og Michael indtil Brian blev født i 1975. Vi måtte ikke bo med 3 børn i lejligheden som var 2½ vær., så vi flyttede til Taastrup - Gadehavegaard, Øksen 11, hvor vi fik en 4.værelses lejlighed. Nu når vi havde fået den store lejlighed kunne vi få plads til endnu et barn, og Kim blev født i 1977. Her boede vi i 10 år - men blev nødt til at flytte så vi overtog mine forældres lejlighed i Ringtoften 59, og boede der mens mine forældre boede i deres sommerhus i Dronningmølle.




21/6 1975 mine forældres sommerhus i gilleleje. Kim august 1977 øksen 11 tåstrup

nederst kenneth michael palle og min mor med brian der er 3 uger gammel.

Efter fire år fik vi en 4 værelses lejlighed i Magleparken 25 hvor vi boede i 18 år mens børnene blev voksne og flyttede hjemmefra.



På ferie Vrist 1989 i jylland. Sankt-hans fest fløjholm.


Inger Merethe døde efter lang tids sygdom i 2002. Siden hen er Kim flyttet ind igen sammen med John, mens jeg opholder mig mest hos Anne som jeg nu er gift med, og Annes søn Dan bor i København mens hendes datter Mette er flyttet ind i vores ejerlejlighed på vesterbro.

Her i 2008 har jeg ialt 6 børnebørn og håber på der kommer flere til. Kenneth er far til Christian der er 16 år, Michael har 3 børn, Kewin der fylder 9 år og Emma der fylder 7 år og lille Patrick der fylder 4 år til november. Brian er far til Victor der fylder 8 år.

Min far er død nu og min mor er flyttet fra sommerhuset i Dronningmølle til en lejlighed i Nykøbing Falster, hvor hun trives godt. Min søster Anne bor i nærheden på en landejendom, med sin mand John og deres to børn, Marie Louise og Alex der lige er fyldt 20 år. Min lillebror Palle bor i hus i Solrød med Lene og deres to børn, Sara og lille Magnus på knapt 3 år.



Så en nyhed, mit 6 barnebarn kommer til verden februar 2008. ( Er kommet en pige Julie )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar