Mit arbejdsliv lige nu: se link fra TV2 - det kommer lige efter
reklamerne :
http://video.tv2.dk/index.php/id-36334057.html
Her er jeg på Tapeten i 1973 og her er min kollega Alexander
Her afmonterer jeg maskinerne i 2004 Og her rydder vi Thor´s lager
Sidste dag med kollegaerne Thors tomme haller
http://video.tv2.dk/index.php/id-36334057.html
--------------------------------------------------------------------------------
Min skolegang varede 9
år.
Startede med at gå skole 4 år i
Tyskland, og bagefter kom på Skovlunde Skole som blev bygget 1936, hvor jeg gik
til 9 klasse.
Allerede da jeg gik i skole,
arbejdede jeg i fritiden hos grønthandleren i Skovlunde center ( som blev bygget
i 1968) og kørte blomster ud til firmaer og
frugt/grønt til familier rundt i
byen på en Long-john , der var jeg ansat 2 år. og om sommeren plukkede jeg
jordbær og tog tulipanløg op af jorden hos gartneri i Ejby
plantage.
Jeg kom på Teknisk
skole da jeg som 15.årig
var i lære som
kleinsmed på Maskinfabrikken Leton
i Ballerup.Jeg var i lære 4 år og 4 måneder. Og på fileskole 3.måneder. og
teknisk skole 4. gange i perioden. på Maskinfabrikken Leton producerede vi
rundsave og støbeforme til Betonfabrikker. Og vi havde vedligelseholdelse af
Vikingbådene i havnegade hvor vi havde meget svejsearbejde på skibene. Vi lavede
også køreramper til Toms, og stålarbejde på kastellet bla. har jeg lavet
konstruktionen til kirkeklokken i tårnet, og jeg har monteret metalgitter hos
guldsmed i gågaden ballerup.
Her
var jeg i 5 år 4 måneder, Og vi havde alt smedearbejde på
wiltax og westermann , hvor vi lavede reoler, garnholder, latexmaskine og vogne
til tæppetransport..Wiltax havde en afdeling i Sverige, hvor vi også var flere
gange. Vi opsatte reoler på lageret i Sverige, og vi sov på gulvtæpperne om
natten i hallen, og så sparede vi hotelophold, Vi arbejdede i sverige, da de gik
fra venstre til højrekørsel på en weckend lavede de om på skilte og lys, så da
vi kom om mandagen, var alt kaos, og det var livsfarligt at færdes på vejene, vi
var mange gange ved at køre ind i svenskerne, de kunne ikke finde ud af det, så
vidt jeg husker var det i 1969.
Jeg fik kun 65 øre i timen som lærling, så
jeg havde noget ekstra arbejde om aften på benzintank Uno-x som lå i Herlev
hovedgade, og for kbh. kommune hvor vi ( Bjørn Vyk og Jørgen Haustrup) fangede
vilde katte om aften med fælder, vi kørte ved nørrebro og istedgade/vesterbro og
fangede en del katte i baggårdene, vi brugte makrel som lokkemad i fælderne, og
efter 2 timer så tømte vi fælderne for katte, og vi fangede 10-15 stk hver gang,
vi aflivede dem med støvsugerslange som kom på udstødningen og ned til en kasse
hvor kattene lå, og de døde med det samme, senere var det en dyrlæge som gav dem
indsprøjtning, da det andet blev forbudt, og bagefter afleverede vi dem på
blåkildemølle, som lavede benmel af dem. Når vi kom sent om aften, så lugtede
der af helved til, for der lå døde køer og grise i tragten hvor vi smed kattene
op, og der var mørkt og lidt uhyggeligt at skulle smide dem op i trakten, men
lønnen var god.
Herefter aftjente jeg min værnepligt indenfor
artilleriet på Sjælsmark Kaserne -
hvor jeg fik stort kørekort og
kørte ammunition ud til kampvognene i felten. Det var
den bedste tid jeg har oplevet med gode kammerater og sjove
oplevelser
Vi havde en 12 mandsstue hvor vi sov, og vi lavede meget
fis og ballade med de andre stuer, hvor vi skilte deres senge ad, og gemte/
byttede deres tøj rundt på afdelingen, og kastede kanonslag ind til dem når de
sov, eller vi sprøjtede med brandslanger ind på stuerne om natten, nogle gange
listede vi ind på de andre stuer og skubbede deres senge ud på toilettet eller
gården, mens de sov i dem, eller vi tapede dem fast med klisterbånd, og smurte
tandpasta på deres hoveder, jov det var lige den rigtige gruppe jeg kom på, da
jeg også kan li lidt sjov. bare det ikke går ud over en selv. Jeg fik da også
smuglet nogle kanonslag med hjem, som jeg futtede af nede i skovlunde by.
.
Jeg var soldat 1969-1970, og
vi havde det år Natoøvelse, hvor vi var 3 uger i tyskland på en Engelsk Base,
sammen med tysker amerikaner fransmænd og englænder, og det var meget druk på
kasernen, Da øl og spiritus var toldfrit. englænderne var de værste
drukkenboldte, og flere gange var vi oppe og slås med dem,
De var professionelle
soldater der havde været i krig i afrika, så når de fik noget at drikke gik de
helt amok. En aften blev vi kørt til Hamborg, hvor vi kunne more os på
diskoteker og værtshuse, vi var både englænder-amerikaner-franske-danske
soldater, men det endte med kæmpe slagsmål, hvor mange værtshuse blev ødelagt,
og mange butikker blev plyndret, og det var selvfølgelig englænderne der
startet, men vi var nødt til at hjælpe dem, for ellers var de blevet slagtet af
tyskerne, der også hadede dem. Så næste gang vi blev kørt i militærets
lastbiler til værtshuse, så blev det uden englænderne, og så forløb det stille
og roligt, da tyskerne var glade for os danskere og amerikaner, da vi ikke
lavede ballade.
Jeg var ham der kørte
granater til kampvognene, jeg havde 12, tons på lastbil, som jeg hentede i Grib
skov i underjordiske bunker. Og da vi skulle køre alle granater til tyskland,
skulle vi med storebæltsfærge, hvor det kun var militærets biler der kom med, på
grund af eksplosionsfare, og det tog 2 dage at køre derned til trawenlagger -
luneburger-heide,da vi kun måtte køre 60 km i timen. Jeg var også på øvelse på
Lolland, hvor Kong Frederik kom og hilste på vores deling, og gav håndtryk til
os alle.
Jeg
fik arbejde med det samme efter hjemsendelsen på Daells Tapet
i Magleparken, hvor jeg var i 5 år både som smed og tapettrykker. Jeg
arbejde på 3 holds skift og Inger Merethe, som jeg senere blev gift med, arbejde
der på daghold i 3 år.Jeg kørte en prægemaskine, og skiftede valser og
reparation af valser og maskiner, Der var meget mekanisk rep. af maskinerne, da
de var nedslidte og gamle. Så jeg reparerede konstant på maskinerne. De var
nogle rigtige gamle maskiner, men jeg nød det arbejde, da det var meget hekseri
med at reparere dem, og få dem ud at køre igen, for der fandtes intet
reservedele til dem, så alt blev hjemmelavet, det var en udfordring at lave det
arbejde.
Her er jeg på Tapeten i 1973 og her er min kollega Alexander
Da jeg nu var på tapetfabrik, så tapetseret
vi hvert år værelserne med sidste nye tapet, så hvergang til fødselsdage var der
skiftet tapet på væggene.
Da Daells Tapet lukkede og
flyttede til England, arbejdede jeg i 3 mdr. som ferieafløser for gårdmændene i
Ringtoften i Skovlunde. Det var ikke noget for mig, for man skulle rense
toiletter og kloak hos folk i lejlighederne, og det lugtede af lort, og en gang
skulle vi rydde lejlighed efter dødsbo, hvor han havde ligget død længe, og der
lugtede af helved til, og var fluer overalt.
Så jeg fik i stedet en stilling
som smed på Thor
Radiator i Herlev.
Hos Thor var jeg i 30 år som smed og reparatør, det meste af tiden 26 år var jeg på aftenholdet
Hos Thor var jeg i 30 år som smed og reparatør, det meste af tiden 26 år var jeg på aftenholdet
Kun de sidste 4 år var jeg på
daghold mens fabrikken gradvist lukkede ned og sendte maskinerne til afdelingen
i Polen
En periode ( 2 år ) kørte jeg som ekstrajob med aviser om
natten efter arbejdstid på thor, fordi min gæld voksede, da min kone blev syg og
mistede mange penge, da hun ikke kunne få sygepenge, men jeg fik afviklet gælden
over 2 år, og holdt så op med det ekstra arbejde, og tog så ekstra på thor i
stedet for, hvor jeg arbejdede på wekendhold samtidig med aftenhold om
hverdagen, og den tid tjente jeg styrtende med penge, da havde jeg årsindtægt på
over 600.ooo kr i 1995-96.
En periode i 2002 lige efter min kones død i august,
arbejdede jeg i Thors moderafdeling i Brügge i Belgien sammen med min formand,
for at komme lidt væk fra tomheden efter begravelsen. Vi læssede radiatorer på
lastbiler til Danmark, da de ikke selv kunne overkomme det på grund af sygdom
bland trucfører, Da op til 5.trucfolk var syge samtidig, og vi var der en uge
hvor vi læssede 12 timer hver dag, så vi kunne få sendt 4-5 lastbiler mod
danmark hver dag. Så havde vores folk på fabrikken i Herlev nået at lave, med at
pakke og sende radiatorer ud til forskellige byggepladser og vvs-firmaer.
Vi havde kun lager i Herlev, da hele produktionen i Herlev
blev flyttet til Belgien og Polen 4 år tilligere, men nu er lageret flyttet til
Vejle, og Herlev afd. helt lukket ned.
En anden periode på 8 mdr. i 2003
- 2004 var jeg på Thors lager i Vejle hvortil jeg selv kørte frem og tilbage i
bil hver dag. Jeg brugte 5 timer på kørsel hver dag, så det var en hård periode.
Når anne havde fridage tog hun med, og så tog vi lige et smut til tyskland efter
fyraften og tog øl og sodavand med hjem, En fredag tog vi også i Brædstrup
revyen efter fyraften, når vi nu alligevel var i området. Nogle gange var
storebæltbroen lukket om vinteren, da istapper faldt ned fra pontoner på
højbroen, så måtte jeg vente flere timer på at komme hjem, der var også en
lastbil der væltede i stormvejr på broen, hvor jeg måtte blive i jylland natten
over
Vi var 2 mand i vejle i
begyndelsen, men de sidste 6 måneder var jeg alene i jylland, det var lidt hårdt
at køre alene hver dag ca. 480 km. især om vinteren, og så stå på lageret 8
timer alene, og skulle pakke radiatorer og fakturere dem, og holde lager ajour
og kører edb lister til herlev og belgien med det vi manglede af radiatorer på
lager, så De kunne producere dem vi manglede
Lageret i Vejle
Jeg stoppede som sidste mand i
produktion og lagerhallen, da de endelig lukkede Herlev afd. i maj 2005. Nu er
der kun et lille lager i Kolding tilbage. Thor var en rigtig god arbejdsplads
hvor jeg tjente mange penge. Jeg nåede lige 30 års jubilæum i
firmaet.
Her afmonterer jeg maskinerne i 2004 Og her rydder vi Thor´s lager
Sidste dag med kollegaerne Thors tomme haller
Nyt
arbejde hos J.A. Måløv ~ Raad & Daad ~ XL Byg
Jeg fik allerede i min fratrædelsesperiode fra Thor i
2005 arbejde hos JA i Måløv Byggeland. Det er et ønskejob for mig med udendørs
arbejde efter alle de år inde i svejserøg i hallene på Thor. Dagen hos JA
Byggeland går med at laste og losse byggematrialer fra lastbilerne der kommer i jævn strøm
til os 9 truckførere på pladsen. Arbejdet er frit og selvstændigt og der
er et godt sammenhold mellem kollegaerne og man snakker med mange mennesker hver
dag, både kunder og chauffører. Her er også den fordel at vi kan købe varerne
med personalerabat. Mange ting får vi også gratis, hvis de er gamle eller lidt
defekte. Det er en fordel nu hvor jeg bor i hus i ballerup med Anne, min
nuværende kone. Her er altid noget der skal forbedres, repareres eller
udskiftes.
Hos J.A. i Måløv blev jeg fyret April 2010 og gik så
arbejdsløs ca. 2 uger og fik arbejde hos en murermester hvor jeg var fra
19 april til 17maj hvor jeg fugede mellem murstenene på diverse skoler og
fritidshjem i Ballerup kommune.
Jeg gik
arbejdsløs et stykke tid og fik så arbejde hos Jefa Marine den12/1 og hvor jeg
var til den 6/5 - 2011 og så stoppede jeg og gik på efterløn, og det nyder jeg
rigtigt meget og får kørt nogle ture på min motorcykel, og haven bliver plejet
grundigt nu da jeg har tiden til det, og jeg har ligeledes fundet masser af mine
ungdomsvenner, som jeg ser og kører MC ture med.
Min truck hos XL-byg 17
dec. 2009 Tømmerpladsen hos
JA.
Kollegaen Poul ved truck nr
1. Jeg ved at aflæsse salt fra vores lastbil.
Vi har 7 trucks på XL-BYG og nogle gange er der ikke truck nok, så må vi vente til en bliver
Vi har 7 trucks på XL-BYG og nogle gange er der ikke truck nok, så må vi vente til en bliver
ledig.
hos XL-BYG var
jeg 5 år og blev fyret her 12 februar 2010, da de skar ned på medarbejderne på
grund af vinteren, og jeg skal afvikle ferie til 1 marst, og en af mine gamle
venner har arbejde til mig, så det bliver godt 2 måneder jeg skal gå
ledig.
jeg startede nyt
arbejde hos Murermester Kim Jensen april måned 2010 hvor han har renovering af
kommunens bygninger, hvor jeg går og hjælper til med at blande mørtel og sætte
stilladser op - fræser fuger ud mellem murstenene. Jeg er nu started nyt
arbejde januar 2011 hos Jefa Marine som montør, hvor jeg producerer udstyr til
sejlbåde og yatch / motorbåde, og det rigtigt godt arbejde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar